Aantrekkelijk merk

Moeilijke dingen makkelijk maken - hoe doe je dat?

In onze strategie beloven we dat we ‘moeilijke keuzes makkelijk maken’ voor consumenten. Maar hoe vul je dat dan vervolgens in? De sessie Moeilijk Makkelijk Maken geeft je creatieve handvatten en helpt bij het maken van keuzes.

Een aantal teams heeft onlangs de inspiratiesessie Moeilijk Makkelijk Maken gevolgd. ‘Tijdens deze workshop staat ‘weglaten’ centraal. Je leert bewust kijken naar wat je nu precies wilt realiseren en voor wie, door overbodige zaken weg te laten en je zoveel mogelijk te beperken tot de kern’, vertelt Jantine Zuidervaart. ‘Eenvoud is hierbij het sleutelwoord.’

Heb je de kernfunctie eenmaal scherp, dan moet je er voor zorgen dat hij goed overkomt. ‘Dat doe je door er emotie aan toe te voegen. Want je kunt iets nog zo eenvoudig maken; als het niet overkomt bij de ontvanger komt hij of zij niet in actie. Je moet dus goed nadenken over welk gevoel je wilt overbrengen.’

Een handig hulpmiddel hierbij zijn de zogenoemde association cards: een set kaarten met afbeeldingen van emoties. ‘Je kiest hieruit de afbeelding die het best past bij wat je wilt overbrengen. Door de kaarten te gebruiken, laat je je ratio even helemaal los.’
Vier dozen met deze kaarten krijgen standaard een plekje in de bibliotheek op de vierde verdieping, zodat iedereen ze kan gebruiken.

De workshops worden verzorgd door het bureau SAMR. Inmiddels hebben vier teams het eerste deel – de inspiratiesessie - gevolgd. ‘Binnenkort krijgen zij een uitnodiging voor deel 2, waarin we gericht aan de slag gaan met manieren om de werkwijze in het eigen werk toe te passen. Iedereen heeft de opdracht meegekregen om dit alvast te oefenen en hun ervaringen tijdens de tweede sessie te delen.’


Ook gaat SAMR een aantal collega’s opleiden, zodat we zelf intern deze workshops kunnen gaan geven en alle collega’s hier hun voordeel mee kunnen doen.’