Aantrekkelijk merk

Onderzoek en workshop Validators

De Consumentenbond heeft een enorme naamsbekendheid. Maar denken consumenten ook aan ons op het moment dat ze ons echt kunnen gebruiken? Dat valt helaas nog tegen. Pas als een product stukgaat of een dienst niet (goed) wordt geleverd, denkt iedereen meteen aan de Consumentenbond.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we in meer situaties relevant zijn voor consumenten? Weten ze ons al te vinden op de onderwerpen van de 5 proposities? En wat vinden ze belangrijk bij het overwegen van een organisatie? Kortom: hoe zorgen we ervoor dat consumenten eerder en vaker aan ons denken in relevante situaties? Dat zocht onderzoeksbureau Validators voor ons uit.

In de afgelopen weken heeft Validators die bevindingen gepresenteerd aan de gildes Communicatiekanalen en Merk en integrale communicatie en aan alle propositieteams. Na de presentaties gingen de teams zelf aan de slag met het ontwikkelen van ideeën voor met name de jonge doelgroep. Hier kwam al meteen veel bruikbaars uit.

Wil jij meer weten over de bevindingen van Validators en hoe je ze kunt toepassen in je team? Vraag het aan Heleen Lansu.

Belangrijkste inzichten

  1. De meeste consumenten hebben in de afgelopen 3 maanden ‘Informatie opgezocht’, ‘Een product vergeleken’ en zijn bezig geweest met een ‘gezondere levensstijl’. Consumenten vinden het vooral belangrijk dat informatie ‘makkelijk te vinden’ en ‘deskundig’ is.
  2. De Consumentenbond wordt het sterkst geassocieerd met ’Energieslim’ en ‘Hulp/advies’. We scoren ook hoog op de eigenschappen ‘deskundig’ en ‘onafhankelijk’.
  3. Als consumenten ‘ontevreden’ zijn, denken ze vooral aan de Consumentenbond en minder aan andere organisaties. Ook op ‘Energieslim’ scoren we hoog.
  4. Daarnaast wordt de Consumentenbond meer geassocieerd met ‘Financiële vraag’ dan Nibud, Vereniging Eigen Huis en Radar.
  5. Er ligt met name nog groeipotentie op ‘Gezondere levensstijl’: hier worden we nog nauwelijks mee geassocieerd.
  6. We scoren ook hoog op ‘deskundigheid, ‘onafhankelijkheid’ en ‘niet alleen’.
  7. Consumenten vinden ons minder ‘inspirerend’ en ook op ‘makkelijk vinden’ scoren we niet hoog.
  8. De grootste barrière die consumenten aangeven om de Consumentenbond niet te overwegen is dat de Consumentenbond alleen voor leden beschikbaar is.

Vraag en antwoord