Nieuw verdienmodel

Een kijkje achter de schermen bij de focusgroepen

Eind 2020 willen we een compleet nieuw verdienmodel hebben ontwikkeld, waarin zowel ons huidige aanbod als nieuwe proposities een plek hebben. Maar hoe stel je zo’n mix samen? Allereerst door goed te luisteren naar waar onze klanten behoefte aan hebben.

Met nieuwe lidmaatschapsvormen en digitale businessmodellen toewerken naar een duurzame mix van betaalde en onbetaalde diensten. Dat is het doel van het strategisch programma ‘Nieuw verdienmodel.’ Maar voor je een nieuw verdienmodel ontwikkelt en in de markt zet, wil je uiteraard eerst weten waar die markt behoefte aan heeft.

Om daar achter te komen, hebben we het strategie- en marketingbureau Simon – Kucher & Partners in de arm genomen.


Zij begeleiden ons bij dit programma, en doen onder meer uitgebreid marktonderzoek; om te beginnen kwalitatief onderzoek, in de vorm van diepte-interviews met drie focusgroepen van elk 8 consumenten. De focusgroepen bestaan uit een zorgvuldig samengesteld gezelschap van mannen en vrouwen, leden en niet-leden en verschillende leeftijden (van 27 tot 72 jaar). De interviews vonden begin april plaats in Amersfoort en Amsterdam.

Zo is in Amsterdam bijvoorbeeld de zestiger André aangeschoven; al sinds 1986 lid van de Consumentenbond. ‘Ik ben ook lid van een vakbond en lees al jaren dezelfde krant. Ik gebruik de Consumentenbond voor aankopen, de keuze van een energieleverancier en bij juridische problemen. De Consumentenbond voelt als mijn huisadviseur.’ De 27-jarige Daniël heeft duidelijk minder affiniteit met onze ‘club’. ‘Ik heb er niet veel mee te maken, maar weet dat je er terecht kunt voor reviews. Zelf heb ik daar nooit gebruik van gemaakt. Ik zoek gewoon via Google.’

Belangrijke inzichten

Achter de schermen kijken medewerkers van de Consumentenbond via een camera mee naar hoe de professionele interviewer Mariska de focusgroepen interviewt. Er wordt onder meer gesproken over de bekendheid en associatie met de Consumentenbond, de vorm en structuur van het lidmaatschap en in hoeverre consumenten bereid zijn te betalen voor onze dienstverlening. Daaruit volgen 12 belangrijke inzichten: zie het overzichtje hiernaast.

Bij het samenstellen van het ideale lidmaatschapspakket van de focusgroepleden scoren online testinformatie, digitale testrapporten en vergelijkers het hoogst, op de voet gevolgd door de Consumentengids en juridische ondersteuning (zie het staatje hiernaast). De bedragen die deelnemers bereid zijn te betalen voor ‘hun’ ideale pakket lopen uiteen van €4 tot €10 per maand.

Er staan nog veel meer interessante bevindingen en quotes in de terugkoppeling van de focusgroepen. Via deze link kun je de presentatie bekijken. Een echte aanrader!


In de volgende nieuwsbrief vertellen we je over de uitkomsten van het uitgebreide kwantitatieve onderzoek dat inmiddels ook heeft plaatsgevonden. Hiermee hebben we de uitkomsten van de focusgroepen en een aantal andere hypothesen over het verdienmodel gevalideerd onder ruim 1600 consumenten.

Vraag en antwoord

Wat vond je van deze nieuwsbrief?