Aantrekkelijk merk

Een goed merk begint met een goed verhaal

Hoe vertel je op een verjaardagsfeestje waar de Consumentenbond voor staat? Het merkverhaal biedt houvast.

Merkverhaal in delen

Tijdens de kwartaalbijeenkomst begin april is voor het eerst ons nieuwe merkverhaal verteld. Maar wat is precies het doel hiervan?


‘Het merkverhaal is belangrijk voor onze organisatie. het geeft ons houvast en richting’, zegt Maaike Kammerman, routebepaler van het Wat-moet-lukken-programma Aantrekkelijk merk. ‘Het helpt ons om vanuit onze kern te communiceren. Daarnaast brengt een verhaal woorden tot leven, waardoor ze beter landen en blijven hangen.’


Het merkverhaal komt, opgeknipt in delen, op de 4 verdiepingen te hangen. Hier staan ze allemaal bij elkaar:


De propositiestories

Maar hoe kunnen we dit mooie merkverhaal nu toepassen binnen de proposities die zo verschillen van elkaar? ‘Vanuit de propositieteams was er behoefte aan een vertaalslag’, vertelt Maaike Kerkstra, propositie link van het gilde Merk & Integrale Communicatie. ‘En vanuit ons gilde was er behoefte aan een rode draad. Samen met de propositieteams en Studio Dumbar zijn er vijf propositiestories geschreven. Verhalen die we de komende jaren tot leven gaan brengen!’

In deze presentatie kun je de vijf verhalen lezen en weet je precies waar de proposities voor staan. We lichten er een paar quotes uit:

Energieslim wonen

‘Niet-duurzaam wonen zal steeds duurder worden. Daarom helpen we je in de hele duurzaamheidsreis, op het tempo en op de manier waarop jij dat wilt; met gerichte informatie, met persoonlijk maatwerkadvies en zelfs met de hele financiering en uitvoering.’

Waar voor je geld

‘Gemak dient de mens, zeker ook in de digitale wereld. Maar naast gemak zoeken we ook naar zekerheid. En daar kom je pas achter ná de aankoop. Wij bieden de consument beide: gemak en zekerheid.’

Grip op je gezondheid

‘Een druk leven, verplichtingen, stress, ongezonde verleidingen; het vraagt stuurmanskunst om er een gezonde levensstijl op na te houden. Daarom zijn wij er voor je, als een partner die altijd de juiste, actuele informatie voor je heeft’

Grip op je geldzaken

‘Natuurlijk is over alles informatie en advies te krijgen, maar bij verschillende bronnen met vaak verschillende belangen. De Consumentenbond helpt je goede beslissingen te nemen, zodat elk onderdeel van je geldzaken klopt.’

Slim & veilig digitaal

‘Digitaal gaat alles sneller. Dat geldt ook voor beloftes die worden gemaakt en voor het ‘Ik ga akkoord’ met leveringsvoorwaarden die niemand leest en voor de nieuwe populaire app die je kinderen blijken te gebruiken. De Consumentenbond zoekt uit wat veilig en eerlijk is, en komen voor je op als dat niet zo is.’

Vraag en antwoord

Heb je een vraag over het programma Aantrekkelijk merk? Stel 'm hier en dan zullen we die zo snel mogelijk beantwoorden. (Wil je ook een persoonlijke terugkoppeling? Laat dan jouw naam achter in het bericht.)