Nieuw operationeel model

Praktisch

We werken allemaal al een tijdje met MS Teams. Vind je dat lastig of loop je tegen problemen aan?

Er is geen handleiding hoe je met Teams moet beginnen. Er zijn wel zogenoemde Key users benoemd: collega’s bij wie je terecht kunt met vragen. Je vindt ze hier. Zij kunnen je ook begeleiden bij het ‘inrichten’ van jouw Teams-pagina.

Daarnaast is er een YouTubekanaal waar veel informatie te vinden is.

Boven van links naar rechts:

Jeroen Breen, Kirsten van Loon, Celine Burgering, Frouke Tamsma

Beneden van links naar rechts:

Len Wolters, Jessica Tanke, Andre van Zwet, Lauri ten Grotenhuis, Freya Kisjes, Varshini Nadarajah

Gemist wordt Wendy van den Elshout

Nieuw: de Voelspriet

Hoe ervaren collega’s de nieuwe manier van werken? De nieuwe subcirkel Voelspriet zet z’n voelsprieten uit.

De cirkel bestaat uit enkele enthousiaste collega’s die elke twee weken bij elkaar komen. Zij filteren alle signalen over het nieuwe werken voor de bovenliggende cirkels, zodat ze daar opgepakt kunnen worden. Ook geven ze proactief adviezen over verbeteringen met betrekking tot het nieuwe werken, op basis van ervaringen van medewerkers.


Ligt je iets op het hart over bijvoorbeeld het flexwerken en het nieuwe operationele model? Meld het aan de Voelspriet-cirkel! Het mailadres is voelspriet@consumentenbond.nl.

De Pulse Checks

Regelmatig krijg je per mail de vraag om een ‘Pulse Check’ in te vullen. Wat houdt die precies in en wat is het doel ervan? ‘Pulse Checker’ Cai Irodikromo legt het uit.

‘Het doel van de Pulse Check is het helpen van teams met het inzichtelijk maken van hun cirkel-dynamiek en het stimuleren van kennisdeling’, legt Cai uit. ‘Zelf interpreteer ik de Pulse Check als een middel om in kaart te brengen in hoeverre cirkels zelfsturend zijn. En in hoeverre ze zich de nieuwe manier van werken eigen hebben gemaakt. Ook kunnen we met de Pulse Check eventuele signalen op vangen over hoe de cirkelleden zich voelen. De resultaten geven goed weer welke aandachtspunten er zijn qua cirkeldynamiek en of er bijvoorbeeld behoefte is aan trainingen of extra aandacht omtrent de nieuwe manier van werken.’

In zo’n Pulse Check krijg je als cirkellid een aantal stellingen voorgelegd. ‘Wij categoriseren deze momenteel in drie groepen: teamvragen, ik-vragen en Way of Working-vragen. De antwoorden krijgen de routebepalers gevisualiseerd van ons terug.’

De eerste resultaten

Voor de meeste cirkels moet de tweede Pulse Check nog plaatsvinden. En voor een aantal cirkels zelfs nog de eerste. ‘Daardoor hebben we nog niet veel data om het daadwerkelijke effect van de Pulse Checks nu al te kunnen benoemen. Maar een mooie start is de case van Gilde Klantwaarde. Dit gilde heeft op basis van de eerste Pulse Check direct actie ondernomen. De routebepaler heeft een sessie georganiseerd, waarin de resultaten zijn besproken en afspraken zijn gemaakt. En dat is direct terug te zien in de positievere resultaten van de tweede Pulse Check.