Samenhangend aanbod en mobile first

MVP Consumentenbond 2.0 gaat op 2 september live

Waarschijnlijk heb je de term Consumentenbond 2.0 al wel eens horen vallen. Maar waar hebben we het eigenlijk over? En komt er nu een heel nieuwe website? Jerry Nicolaas en Monique Peeters leggen het allemaal haarfijn uit.

Even nog een geheugenopfrisser: In onze meerjarenstrategie hebben we bepaald dat we tot een simpele, slimme, snelle, modulaire waardepropositie willen komen die consumenten kunnen aanpassen naar hun behoefte.

Een mondvol, maar wat houdt dit in? ‘Kort gezegd betekent dit dat we een relevante, gebruiksvriendelijke en integrale dienstverlening willen bieden tijdens de voor consumenten belangrijkste koopbeslissingen’, licht Jerry Nicolaas, routebepaler van het programma Samenhangend aanbod en mobile first, toe.

‘De ambitie van Consumentenbond 2.0 – kort gezegd CB 2.0 – is dat we het startpunt willen zijn voor jongvolwassenen die voor een belangrijke koopbeslissing staan. Hoe we dat willen doen is waarschijnlijk bij iedereen bekend: door moeilijke keuzes makkelijker te maken.’

Alvast een voorproefje

Wat is de beste laptop voor in de trein? Welke activity tracker past het best bij een fanatieke hardloper? Met de MVP CB 2.0 testen we hoe deze manier van presenteren aanslaat. MVP staat voor minimum viable product: het is de eerste versie van een product of dienst die zo vroeg mogelijk wordt uitgerold naar de klant.

CB 2.0 houdt niet in dat we direct een hele nieuwe website gaan bouwen, benadrukt Jerry. ‘Vanuit het zogenoemde Lean Startup-gedachtengoed gaan we klein beginnen. Hoe sneller je leert dat je fout zit, hoe minder tijd er verloren gaat. Dus veel uitproberen, veel je neus stoten en in kleine stapjes steeds beter worden.’

Proeftuin

Op 2 september gaat deze MVP live. ‘Op een bètadomein gaan we allerlei nieuwe principes testen’, vertelt Monique Peeters, productontwikkelaar Waar voor je geld. ‘Je kunt dit zien als een soort proeftuin. De bevindingen die we hier opdoen, gaan we vervolgens door ontwikkelen.’

‘Op dit moment bieden we op onze website per productgroep een hele bak data, en laten we de bezoeker het grotendeels zelf uitzoeken. Met CB 2.0 gaan we uitproberen of het aanslaat als meer inzoomen op de situatie waarin je een product gebruikt. Dit gaan we met name testen op onze nieuwe doelgroep: de jongvolwassenen van 25 tot 40 jaar.’

We starten met 3 productgroepen: espressomachines, laptops en activity trackers.

Wil je alvast een sneak preview? Neem een kijkje op deze pagina over de espressomachines. CB 2.0 is zo ingericht, dat het er ook op je mobiel goed uitziet, helemaal conform het idee mobile first.

Welke principes willen we testen?

  1. We spelen continu in op actualiteiten.
  2. We zijn relevant.
  3. We laten vooral zien waar de Consumentenbond vóór is. Geen lange lijsten, maar een selectie van de best scorende producten en diensten. Kort en bondig.
  4. We plaatsen producten en diensten in een context. We lossen problemen op en vervullen behoeften die op dat moment belangrijk zijn voor de bezoeker.
  5. We zijn laagdrempelig, voor iedereen en altijd mobile first.
  6. We blijven aantrekkelijk doordat we meegaan met technologie die in het leven van de doelgroep gebruikt wordt, zoals WhatsApp, Tikkie, iDeal, Facebook, nu.nl en Instagram. En we hebben een modern design.