Nieuw operationeel model

Een nieuwe manier van werken...
Hoe staan we ervoor na een jaar?

‘Dit soort wijzigingen stranden vaak op te grote ego’s. Dat is bij de Consumentenbond gelukkig niet aan de orde’

- Bob Schipper

In de allereerste interne nieuwsbrief stond een interview met Bob Schipper over de nieuwe manier van werken, samen met Kirsten Kolkman. We stonden toen nog aan het prille begin van de ‘Grote Omslag’. Hoe kijkt hij terug op het afgelopen jaar?

Het is al tegen de avond als Bob eindelijk tijd heeft. Telefonisch, vanuit de auto. Want zijn agenda is overvol. Hij komt net uit een brainstorm over de herindeling van de gildes Content en Media en Keuze-informatie. De startopstelling van die twee gildes bleek in de praktijk niet werkbaar.

Je hebt je handen vol aan ons, he? Nu weer met die twee gildes…

‘Ja, haha. Maar dit soort dingen horen er gewoon bij hoor, in een groot traject als dit. Het is nooit mijn verwachting geweest dat alles in één keer maar goed gaat. Ik vind het juist heel krachtig om al na 4 maanden te zeggen: “Dit werkt niet”. Dat noemen we in ons vakgebied een fast fail. Door snel in te zien dat het niet goed gaat en snel te handelen, blijft de schade beperkt. Zeker na de sessie van vanmiddag heb ik er veel vertrouwen in dat we nu een veel betere oplossing hebben.’

Dus je bent tevreden over hoe het gaat?

‘Zeker! Ik ben ontzettend trots ben op wat er nu staat. We zijn in een jaar tijd met de gehele organisatie overgegaan naar de nieuwe manier van werken. Dat lukt lang niet bij alle organisaties.’

Hoe komt het dat het bij ons wel lukt?

‘Dit soort wijzigingen vraagt allereerst om niet al te grote ego’s. De status van een aantal medewerkers neemt nu eenmaal af, bijvoorbeeld doordat er minder vraag is naar klassieke “leidinggevende” taken. Je zou verwachten dat er dan wat meer politiek en machtsspel ontstaat. Dat zien wij ook bij andere organisaties; daar stranden wijzigingen soms zelfs hierdoor. Maar bij de Consumentenbond was dat gelukkig niet aan de orde.

Wat denk ik sterk mee heeft gewerkt, is de manier waarop de Richtinggevers om zijn gegaan met de nieuwe werkwijze. Zij zijn meteen al aan het begin “ingestapt” en niet pas ergens halverwege. Dat zien we nog niet vaak genoeg.’

Maar we hebben vast ook manco’s als organisatie?

‘Natuurlijk zijn er verbeterpunten, die zijn er altijd. Waar de Consumentenbond bijvoorbeeld nog wat minder goed in is, is sturen op getallen. En dat is best bijzonder voor een organisatie die juist sterk is in het presenteren van keuze-informatie. Een ander aandachtspunt: er heerst hier een redelijk “veilige” cultuur, maar die heeft zich nog niet vertaald in een veilige feedbackcultuur. Eerlijk feedback geven aan elkaar vinden veel collega’s nog lastig. Daar gaan we dit najaar mee aan de slag, want dat dat heb je nodig om te kunnen groeien als bedrijf.’

Er wordt best wat geklaagd over de vele werkoverleggen en andere meetings. De vergaderdruk is toegenomen, hoor je veel. Hoe kijk jij daar tegenaan?

‘Ik hoor dat inderdaad ook. Maar ik blijf benadrukken: je hóeft niet al die meetings af te lopen. Als je niets te brengen of te halen hebt, ga dan gewoon niet. Volgens de spelregels kan dat gewoon. Ik merk wel dat dit bij de Consumentenbond wat lastiger wordt gevonden dan bij andere bedrijven. Misschien is het de fear of missing out, ik weet het niet.

Zou het niet deels liggen aan de summiere verslaglegging? Als je een meeting skipt, is het nauwelijks te achterhalen wat er besproken is.

‘Klopt, maar is dat erg? Je kunt ervan uitgaan dat als iemand jou nodig heeft, of als iets wat besproken is jouw rol raakt, je dat vanzelf merkt. Maar ik vind het een interessant gegeven. Als dit een struikelblok is om meetings over te slaan, zou je hier iets over kunnen afspreken binnen je cirkel. Bijvoorbeeld dat je bij ingebrachte spanningen standaard een regeltje toevoegt over de uitkomst.’

Ook voor jou waren er aardig wat veranderingen de afgelopen tijd. Je bent geen 'OrganizationBuilder' meer.

‘Ik heb inderdaad besloten om samen met collega Raymond mijn eigen weg te gaan. Maar zoveel verandert er daardoor ook weer niet hoor. We waren al als zelfstandigen verbonden aan OrganizationBuilders.’

Een laatste vraag dan. Durf je ons al los te laten?

‘De basis staat, maar het werk is nog niet helemaal af. We gaan ons de komende tijd richten op een aantal specifieke vervolgvragen, zoals de (her)inrichting van een aantal cirkels, individuele coaching en het geven van feedback. Zie het alsof je van besturingssysteem bent overgestapt van iOS op Windows. Je PC werkt al goed, maar sommige apps haperen nog wat. Maar ik heb er veel vertrouwen in dat dat allemaal goed komt.’

Bob Schipper

OKR: de strategische prioriteiten

Elk kwartaal werken wij met elkaar aan onze ambities. Dit doen wij aan de hand van de zo genoemde OKR’s.

Maar wat is een OKR nu precies? In deze video legt Sanne het haarfijn uit.

Gezocht: ideeën voor podcasts

Bij een nieuwe manier van werken horen uiteraard ook de nieuwste communicatiemiddelen. Dus zijn we ook volop aan het experimenteren met podcasts. Denk je met ons mee?

Een podcast is – kort gezegd – een audio-uitzending die je kunt beluisteren wanneer het jou uitkomt. Heb je de allereerste pilot-podcast met Sandra Molenaar al beluisterd?


Deze podcast met Sandra krijgt een vervolg. In de volgende interne postcasts gaan we vragen van medewerkers voorleggen aan andere collega’s, bijvoorbeeld de routebepalers. Wat zou jij graag willen weten en van wie? Stel je vraag via het formulier hiernaast.


Kirsten van Loon en Bert Quist

Vragen voor de podcast

Hoe ervaar jij het nieuwe werken?

Ligt je iets op het hart over bijvoorbeeld het flexwerken of het nieuwe operationele model? Meld het aan de Voelspriet-cirkel! Het mailadres is voelspriet@consumentenbond.nl.

De Voelsprietcollega’s filteren alle signalen over het nieuwe werken voor de bovenliggende cirkels, zodat ze daar opgepakt kunnen worden. Ook geven ze proactief adviezen over verbeteringen, op basis van ervaringen van collega’s.


Wil je op de hoogte zijn wat de cirkel Voelspriet bespreekt en aan acties oppakt? Hier vind je alle werkoverleg-resultaten.