Aantrekkelijk merk

Onze vergelijkcampagnes

‘Maak het jezelf makkelijk’. Dat is de boodschap waarmee we de afgelopen weken het straatbeeld kleurden. En de komende tijd nog gaan doen. Een mooie samenwerking van het Gilde Merk & Integrale Communicatie, Gilde Communicatiekanalen en de Propositieteams.

In samenwerking met ons bureau Dept ontwikkelden we de campagnebouwstenen: campagne construct. Dit construct is breed inzetbaar en houdbaar op de lange termijn. Zo halen we zoveel mogelijk uit onze campagnes en groeien we als merk.

We geven hier een overzicht van alle uitingen en de doelstellingen waar deze campagnes aan bijdragen. In januari vindt er een volgend CEP (category entry point)-onderzoek plaats en evalueren we of de doelstellingen behaald zijn. In dit onderzoek meten we de mentale beschikbaarheid, op basis van verschillende redenen en situaties waarbij de consument ons ‘overweegt’ tijdens zijn aankoopproces van producten en diensten.

De campagnes

Waar voor je geld - vergelijkcampagne

Doelstellingen:

- Stijging van 4% op de CEP-situatie ‘vergelijken bij de Consumentenbond’

- Stijging 5% op de CEP-reden ‘makkelijk vinden’

- Stijging 5% op de CEP-reden ‘persoonlijk relevant’

Grip op je geldzaken - mobiliteitscampagne

Doelstellingen:

- Stijging van 4% op de CEP-situatie ‘vergelijken bij de Consumentenbond’

- Stijging 5% op de CEP-reden ‘makkelijk vinden’

- Stijging 5% op de CEP-reden ‘persoonlijk relevant’

Bijdrage aan omzetdoelstelling:
Autoverzekeringvergelijker – €5.000 extra per maand
Autolease-collectief – 2.000 extra aanvragen
E-bike collectief – 1.000 extra aanvragen

Grip op je geldzaken - zorgcampagne

Doelstellingen:

- Stijging 5% op de CEP-reden ‘makkelijk vinden’

- Stijging 5% op de CEP-reden ‘persoonlijk relevant’

Bijdrage aan omzetdoelstelling:

18.000 overstappers

€650.000 omzet

Energieslim wonen -
energiecampagne

Doelstellingen:

- Stijging 5% op de CEP-reden ‘makkelijk vinden’
- Stijging 5% op de CEP-reden ‘persoonlijk relevant’

Bijdrage aan omzetdoelstelling:
Energiecollectief – gemiddeld €50.000 extra omzet per collectief

Energievergelijker – gemiddeld €110.000 extra omzet per jaar

1e resultaten

Per campagne meten we, op de momenten waarop de mediadruk het hoogst is, hoe het publiek de uitingen ontvangt. Voor de Vergelijkcampagne kwamen daar de volgende mooie eerste resultaten uit:


Maaike Kerkstra

Wat is jouw verhaal?

Bert Quist haalde als klein jochie al geld uit de muur, terwijl zijn ouders nog járenlang girobetaalkaarten uitschreven. En op zijn 12e las hij soms al de Geldgids. Bekijk hier zijn persoonlijke verhaal over de Nieuwe Consumentenbond.

Samen werken we hard aan de Nieuwe Consumentenbond. We zijn ons een geheel nieuwe werkwijzen eigen aan het maken. We werken in een open kantooromgeving. En ‘naar buiten toe’ profileren we ons met een nieuwe positionering. Die komt tot uiting in ons merkverhaal:

  • we brengen de Consumentenbond midden in de markt
  • we maken moeilijke keuzes makkelijk
  • en we doen dat iedere dag beter en slimmer.


Maar wat betekent de Nieuwe Consumentenbond voor jou als medewerker? Deel ook jouw verhaal en inspireer je collega’s. Stuur mij een mailtje, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op!


Alle persoonlijke verhalen van onze collega’s kun je hier nog eens terugzien.


Jantine Zuidervaart

image

Hier zijn we dan, de sociaal intranet ambassadeurs!

Begin volgend jaar wordt het nieuwe sociaal intranet gelanceerd. Wij als ambassadeurs gaan hierbij helpen. We gaan ervoor zorgen dat je waar nodig begeleiding en uitleg krijgt. En maken het je zo makkelijk mogelijk om je het sociaal intranet eigen te maken.

We staan te trappelen om aan de slag te gaan met ons mooie nieuwe sociaal intranet. Graag stellen we ons voor, dan weet je bij wie je voortaan terecht kunt als je vragen hebt!


Mark, Imke, Jessica, John, Trix, Sonja, Ingrid, Bas, Nita, Thijs, Demi, Monique, Rieneke, Ralf, Maarten, Marina, Kirsten, Nancy, Nicole, Kitty, Heidi en Martin.


Nb. Helaas kon niet iedereen bij het fotomoment aanwezig zijn

Moeilijke dingen makkelijk maken - hoe doe je dat?

In onze strategie beloven we dat we ‘moeilijke keuzes makkelijk maken’ voor consumenten. Maar hoe vul je dat vervolgens in? De sessies Moeilijk Makkelijk Maken geven je creatieve handvatten en helpen bij het maken van keuzes.

Voor de zomer hebben diverse teams de inspiratiesessies Moeilijk Makkelijk Maken al gevolgd. Dit najaar vervolgen we weer met we nieuwe groepen collega’s. Een groep focust onder meer op de dossiers en productvergelijker. Tijdens deze workshops staat ‘weglaten’ centraal. Je leert bewust kijken naar wat je nu precies wilt realiseren en voor wie, door overbodige zaken weg te laten en je zoveel mogelijk te beperken tot de kern. Eenvoud is hierbij het sleutelwoord.

Heb je de kernfunctie eenmaal scherp, dan moet je er voor zorgen dat hij goed overkomt. Dat doe je door er emotie aan toe te voegen. Want je kunt iets nog zo eenvoudig maken; als het niet overkomt bij de ontvanger komt hij of zij niet in actie. Je moet dus goed nadenken over welk gevoel je wilt overbrengen.

Een handig hulpmiddel hierbij zijn de zogenoemde association cards: een set kaarten met afbeeldingen van emoties. Je kiest hieruit de afbeelding die het best past bij wat je wilt overbrengen. Door de kaarten te gebruiken, laat je je ratio even helemaal los. Vier dozen met deze kaarten krijgen standaard een plekje in de bibliotheek op de vierde verdieping, zodat iedereen ze kan gebruiken.

De workshops zijn ontwikkeld samen met onderzoeksbureau SAMR. Inmiddels hebben we intern 5 trainers opgeleid die de workshops geven: Monique van de Beek, Peter Craig, Mark Drabbe, Maaike Kammerman en Jantine Zuidervaart. Zo houden we kennis in huis én besparen we kosten.


Jantine Zuidervaart

Zo willen we klinken

Onze nieuwe tone of voice

Als Consumentenbond willen we herkenbaar zijn. Daarom hebben we naast de visuele identiteit ook een verbale identiteit vastgelegd: de tone of voice. Die bepaalt hoe we willen klinken. Hij beschrijft wat we zeggen en vooral ook hoe we het zeggen.

De doelgroep van de Consumentenbond is enorm breed. Aan de ene kant zijn er de oudere, trouwe leden, die al jaren lid zijn. Aan de andere kant willen we ook jongere ‘nieuwe’ aanspreken. Dat is een lastige balans. Ondanks deze verschillen in leeftijd, is er één belangrijke overeenkomst: het zijn allemaal consumenten.

Daarnaast hebben verschillende teksten verschillende doelen. Soms zijn teksten informatief, dan weer wervend, dan juist betogend. Toch is er 1 overkoepelend doel: het makkelijker maken van keuzes voor de consument.

Niet in beton gegoten

Ondanks deze verscheidenheid willen we toch naar buiten treden met één tone of voice. Die vormt een richtlijn voor alle teksten. Maar de regels zijn niet ‘in beton gegoten’. Voor een gids of een boek zul je de nuances anders leggen dan online of aan de telefoon. Een overkoepelende tone of voice maakt ons herkenbaar en consistent in onze boodschap.


De afgelopen maanden is er, samen met onze samenwerkingspartner Dept, hard gewerkt om de tone of voice op te stellen. We hebben collega’s geïnterviewd en er is heel wat gediscussieerd, gebeiteld en geschaafd. Maar hier is hij dan eindelijk!

En om het je makkelijk te maken, hebben we er ook een handige onepager bijgedaan. Deze bevat de belangrijkste punten uit de tone of voice. Handig om naast je laptop te leggen als je aan het werk bent.

Oefenen tijdens workshops

De afgelopen weken hebben de eerste 4 workshops plaatsgevonden. In deze bijeenkomsten heeft onze trainer/coach Ko van ’t Hek de tone of voice toegelicht. Ook is er volop geoefend met ‘oude’ teksten uit de gidsen en van onze website. Daar bleek nog aardig wat aan te verbeteren…

Maar het werk is nog niet gedaan. De tone of voice werkt pas echt als iedereen die namens de Consumentenbond communiceert de richtlijnen gebruikt. Het is bovendien een levend document, dat we binnenkort op intranet zullen delen. Dus laat het weten als je suggesties hebt, dan kunnen wij die verwerken.


Diek Schipper, Gijs Vreeswijk, Monique van de Beek, Celine Burgering en Heidi Klijsen.

Nieuw bij de Consumentenbond: de Kerstparade

Dit jaar wilden we als cirkel Aantrekkelijk merk de kerstviering eens heel anders insteken. Op een manier die mooi aansluit bij de nieuwe Consumentenbond en ons vernieuwde merk. Afgelopen donderdag konden we tijdens een lunch met z’n allen genieten van drie inspirerende sprekers.

Op de 1e verdieping hield Edwin Cnossen, van onze samenwerkingspartner Embrace, een verhaal over sociaal intranet. Hij liet zien hoe je als organisatie je voordeel kunt doen met deze krachtige tool. En wat je er persoonlijk aan kunt hebben.


In het Buurthuis op de 2e gaf Ron Simpson een wervelende presentatie over The Avocado Show, één van de spannendste food-startups van dit moment. Hij vertelde hoe een redelijk simpel idee in no-time uitgroeide tot een internationale hype. En wat wij daarvan kunnen leren.


In de Lounge op de 3e vertelde de bevlogen documentairemaker Gwen Jansen over haar SBS6-programma Green Make Over. Hierin geeft ze wekelijks een gezin een ‘duurzame makeover’. Natuurlijk gaf ze ook ons een berg goede tips en oplossingen mee.


Wij vonden het hartstikke leuk. En jullie ook, zo blijkt uit de resultaten van de four smileys (zie hieronder). Dank je wel allemaal!


Demi Henkes, Maaike Kammerman, Heidi Klijsen

image

Genoten of niet?

Zoals jullie hebben gezien zijn wij druk aan het testen geweest met de ‘four smiley’ sentimentmeters. De meters hebben vorige week bij de uitgang gestaan en bij de Kerstparade. Veel collega’s hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Het mooie van dit four smiley-systeem is dat je meteen inzicht hebt in de resultaten. Meteen na de Kerstparade wisten we dus al hoe die bij jullie was ontvangen. Zie hier de resultaten:

Resultaten bij Embrace - Edwin Cnossen

Resultaten bij The Avocadoshow - Ron Simpson

Resultaten bij The Green makeover - Gen Jansen

Met de inzichten van de meters kunnen wij beter inschatten of bijeenkomsten aansluiten bij de behoefte van collega’s. En we krijgen meteen ook inzicht in mogelijke verbeteringen.

De evaluatie over het gebruik van de four smileys moet nog plaatsvinden.


Heb je vragen, laat het mij weten!


Rieneke, namens het WOW-team en Merk & Integrale Communicatie